Messalina
Adelsmannen David de Lesrat reser i det sena 1800-talet från Paris till sommarvistelse hos sin borgerlige vän Camille och hans familj i Belgien. Snart utvecklar sig ett mörkt triangeldrama med Camilles syster Mathilde, både irriterande, rödhårig och outgrundligt tilldragande, och den förhatlige poeten Laléande som alltid verkar ligga steget före David.
Under tiden faller de Lesrat allt djupare ner i sina egna tankars narcissistiska domän, en avgrund ur vilket det är oklart om han skall lyckas rädda sig. Skall hans aristokratiska disposition verkligen låta sig tyglas av en borgarfrökens famn?
Dekadensromanen Messalina är Hillevi Norburgs skönlitterära debut. Inspirationen hämtas ur den franska dekadansens och symbolismens estetiska rörelser.
Recensioner:
»Det finns en säkerhet … en övertygelse, som måste sägas vara ovanlig i debutromaner.«
Svenska Dagbladet
»Konversationen är pärlande som champagne … Diskussionerna är initierade och njutbara.«
Tidningen Vi
»… en prunkande lyriskt romantisk sensuellt skön prosa.«
BTJ
»Dekadent, suggestivt och [farlig] … Årets hittills mest övertygande skönlitterära debut.«
Smålandsposten
»Det ha varit en omtumlande läsning.«
Thomas Nydahl
Messalina
Adelsmannen David de Lesrat reser i det sena 1800-talet från Paris till sommarvistelse hos sin borgerlige vän Camille och hans familj i Belgien. Snart utvecklar sig ett mörkt triangeldrama med Camilles syster Mathilde, både irriterande, rödhårig och outgrundligt tilldragande, och den förhatlige poeten Laléande som alltid verkar ligga steget före David.
Under tiden faller de Lesrat allt djupare ner i sina egna tankars narcissistiska domän, en avgrund ur vilket det är oklart om han skall lyckas rädda sig. Skall hans aristokratiska disposition verkligen låta sig tyglas av en borgarfrökens famn?
Dekadensromanen Messalina är Hillevi Norburgs skönlitterära debut. Inspirationen hämtas ur den franska dekadansens och symbolismens estetiska rörelser.
Recensioner:
»Det finns en säkerhet … en övertygelse, som måste sägas vara ovanlig i debutromaner.«
Svenska Dagbladet
»Konversationen är pärlande som champagne … Diskussionerna är initierade och njutbara.«
Tidningen Vi
»… en prunkande lyriskt romantisk sensuellt skön prosa.«
BTJ
»Dekadent, suggestivt och [farlig] … Årets hittills mest övertygande skönlitterära debut.«
Smålandsposten
»Det ha varit en omtumlande läsning.«
Thomas Nydahl